Oma blogiluettelo

Lukuaika- laskuri

Päivän Sitaatti🌹

🌸 ❤️

PoP-Kalenteri

Vko MaTiKeToPeLaSu

maanantai 15. elokuuta 2016

Arabian maitokannuja

Elokuisen maanantaipäivän ratoksi ajattelin kuvata ja tehdä postauksen Arabian maitokannuista mitä minulla sattuu olemaan. Ne ovat ihan tavallisia posliinikannuja joilla osalla on enemmän tunnearvoa kuin muuta. Kyseiset 2 kannua ovat säilyneet lapsuuden kodistani ja siksi rakkaita. Muut ovat kirppislöytöjä tai pelastuksia roskiin joutumiselta. Jokaisesta kannusta sitten sellainen lyhyt esittely alla. Olkaappa hyvä! Enjoy! Nauttikaa!


ARABIA, HEINIKKI,malli/model AR



Materiaali kovaa fajanssia, korkeus 14,5 cm ja paino 560g. Ikä 50v eli valmistettu 1960-luvulla.Minulla on tähän sarjaan kuuluvia astioita;muistaakseni Heinikki oli vanhempieni hääastiasto <3
Heinikki-kannuni on aivan ehjä ja virheetön, ei krakeloitumia; pohjassa on vain kulumaa.(Ja kiiltäväkin nyt kun pesin pölyt pois )

ARABIAN VALKOINEN MAITOKANNU, malli/model RO 


Tästä ei ole kummempaa mielikuvaa eikä tietoa nimestä tms. Luin jostakin että Arabia valmisti paljon nimettömiä, vain mallinimellä tehtyjä kaatimia. Niin tai näin on tälläkin ikää jo 50 v eli 1960-luvun mallia kuitenkin. Muotokieleltään kaunis ja puhdaslinjainen kaadin :)

ARABIAN PIENI MAITOKANNU,PING PONG malli KL0



Kirppislöytö, voimakkaasti krakeloitunut ja tummentunut kannu eikä siksi maksanut paljon, mutta tälläinen mutta keltapalloisena oli aikoinaan kotonani!Koristeena kaapin päällä menee hyvin, toisin kuin edelliset jotka menisivät vielä ihan käytössä.
Tämä sekoitetaan Pallo-kannuun jossa myös punaisia palloja.Oman kannun pohjassa on KL1 joten vahvasti viittaa PingPongiin.

PingPong-koristeen on suunnitellut Raija Uosikkinen, kovaa fajanssia, korkeus n.10,5cm, paino 377g. Valmistettu vv. 1958-1965.Vetoisuus 0,5l.PingPongeja löytyy sini,kelta ja vihreäpalloisena,nopean google-kuvahaun tuloksena.

ARABIA FAENZE EH-ASTIASTO



 Faenza ei ole maitokannu vaan teekannu mutta halusin ottaa esittelyyn senkin. Roskikseen pelastettu kaunotar on ikäisekseen loistavassa kunnossa!Teekannun kansikin on ehjä ja säilynyt.

Faenza Keltaraidan suunnitteli Peter Winquist,EH-astiasto joka kuulemma nimettiin Faenzaksi kun se se oli palkittu italialaisen keramiikkakaupungin arvostetussa biennaalissa vuonna 1970. Arabian tuotannossa Faenza-astiasto on ollut n. 1973-79.Materiaalina kovafajanssia.

Mitä kannuja ja kaatimia sinun kaapinhyllyn päältä löytyy?




 



sunnuntai 14. elokuuta 2016

Zane Grey- kirjat


Olin nuorena tyttönä lainannut kirjastosta Zane Greyn Tuliharjan ja vuosien saatossa se kummitteli mielessä. Muutenkin olin aika kaikkiruokainen kirjojen suhteen ja luin ns. poikien seikkailukirjoja siinä kuin tyttökirjojakin. Luin muitakin Greyn kirjoja mitä lainattua sai. Zane Greyn kirjat ovat "Villin Lännen kirjoja" missä seikkailee pääosissa karu erämaa, hevoset ja siellä elävät ihmiset. Ja varsinkin hevoset!


1957

Kuvissa olevat kirjat löysin Fb:n "kirppari"ryhmästä ja sain kaikki 3 kirjaa yhteensä 12 e posteineen. Paitsi kirjat, myös kirjojen kuvitus viehätti vanhanaikaisuudellaan.Ihanat kannet! Kirjat ovat painettu 1957-1959 aikavälillä. Ikäisikseen ihan hyvässä ja luettavassa kunnossa.



1958


1959

Täytyypä koittaa saada hankittua lisää Greyn kirjoja, alla lista suomennetuista,joten kerättävää riittää!(Vielä).


 Suomennettuja Greyn kirjoja:
  • Pecos-joelta länteen (Texasin tyttö)
  • Erämaan kultaa
  • Ukkosvuori
  • Betty Zane – seikkailukertomus Pohjois-Amerikasta intiaanisotien ajoilta
  • Lännen tähtien alla
  • Erämaan vaeltaja
  • Salaperäinen ratsastaja
  • Purppurarinteiden ratsastajat
  • Auringonlaskun sola
  • Metsien mies
  • Viimeiseen mieheen
  • Yksinäisen tähden harhailija
  • Kanjonin kutsu
  • Aavikon ratsastaja
  • Viimeinen ajo
  • Rajaseudun sissit
  • Erämaan kukka
  • Yöllinen hyökkäys
  • Nuori metsänvartija
  • Satumaan lilja
  • Tuliharja
  • Nevada
  • Kadotettu joki
  • Lännen rautatie
  • Jylisevät kaviot
  • Arizona Ames
  • Karjatila Twin Sombreros
  • Karjavarkaat
  • Rajaseudun henki (Spirit of Border)
 LÄHDE: ZANE GREY-WIKIPEDIA 

Kuvat otettu puhelimen kameralla....

perjantai 12. elokuuta 2016

Revontulia ja Pihlajanmarjoja


 Esittelyssä kirpputorilta löytämäni Riihimäen valmistamat ja Erkkitapio Siiroisen suunnittelemat Revontuli-juomalasit.6 kpl kirkkaita ja ehjiä lasia maksoivat 12 e.


 Revontuli-laseja on valmistettu v.1978-82 ja niiden korkeus on n. 6,5cm.



Lasin kuvituksena on kaunis revontulikuvio :)

Löytyykö sinun kotoasi vanhoja juomalaseja, esim. Riihimäki, Karhula, Iittala...?

torstai 11. elokuuta 2016

Muumi-kestokassit


Eri kaupoissa on ollut myynnissä jo jonkin aikaa näitä ihastuttavia eri muumiaiheilla kuvitettuja kestokasseja. Näihin on mukava pakata ostokset tylsien muovipussien sijaan ja käyvät vaikka jumppakassina,uimakassina ym.

Lempparini ovat olleet kovassakin käytössä..siitä nuo rutut joissain kuvien kasseissa!

 Nostalgia ja Sarjakuva ovat uusimpia, ostin Citymarketista (kuten useimmat näistä), maksoivat 2,99e/kpl.

1.NOSTALGIA


2.SARJAKUVA




3. NAURAVA MYY
 

4.METSÄSSÄ


5.PINKKI PIKKU MYY

6.MUUMIPERHE

7.MUSTA PIKKU MYY


Muumikestokasseja on yhteensä 7 mutta yksi on Mökillä, joten en saanut kuvaa siitä. Kuvana siinä on monta Pikku Myytä kera sateenvarjojen.Lisään kuvan jahka pääsen Mökillä käymään ja valokuvattua!

EDIT 12.8.16:Lisätty Muumikassin kuva, nimi ei ole varma.

Kassien nimet löysin valmistajan Blue House Oy-sivuilta.

Kestokassit ovat 100% polypropeenia ja kestävät pyyhkimistä. 

Osa kasseista on jo tuotannosta poistuneita mutta hyvällä lykyllä saattaa jostain vielä löytyä!Näitä on ollut myynnissä Citymarketeissa, K-kaupoissa ja Prismassa ainakin.

Muumikestokassien lisäksi on nurkkiin kerääntynyt muitakin muumikasseja mutta se on jo oma postauksensa, ehkä....

Löytyykö sinulta yhtään Muumikassia? 

keskiviikko 10. elokuuta 2016

Venäläinen Tula-samovaari



Onnistuin kerrankin tekemään (ainakin mielestäni) melkoisen Kirppislöydön!Vitosella (5e) löysin vanhan sähkökäyttöisen samovaarin,jossa kaikki osat tallella ja myös sähköjohto. Sen toimivuutta en ole vielä uskaltanut kokeilla.(Eikä varmaan kannatakkaan,näissä vanhoissa samovaareissa on kuulemma maadoittamattomat johdot).Toisaalta sisäpuolelta on jo sen verran ajan "hapettama", että elintarvikekäyttöön siitä tuskin enää on.



Tuo kummallisen näköinen koukeromerkintä tarkoittaa että samovaari on valmistettu Tulassa, Venäjällä.Sen alla on samovaarin valmistusvuosi 1964; sattumoisin sama kuin oma syntymävuoteni:) 

Koitin netistä etsiä vastaavaa mutta vuodelta 1964 en onnistunut löytämään yhtään, näitäkin on erimallisia ja eri vuosilta. Ensimmäiset samovaarit olivat hiilikäyttöisiä.Kaikkein vanhimmista on jo hintapyyntö ainakin ebayn mukaan useita satasia,ehkä ulkomailla näiden arvostus on suurempi kuin Suomessa?



Löysin tiedon että " ensimmäisenä samovaarin teollisen tuotannon aloitti 1700-luvun loppupuolella venäläinen Fjodor Lisitsyn Tulan kaupungissa, joka sijaitsee 165 kilometriä Moskovasta etelään. "
lainaus  oheisen linkin takaa Venäjäblogista.

Samovaarien "kulta-aika"lienee Suomessakin ollut 1970-80 luku kun näitä kannettiin selkä vääränä matkamuistoina Leningradista ja Moskovasta...?

 (Kuten Maatuska-puunukkeja, huiveja ja balalaikkoja)



Isomman samovaarilöydön innoittamana kaivoin hyllystä jo kieltämättä hiukan pölyyntymään päässeet hauskat pikkusamovaarit.Näistä on hävinnyt osia ajan saatossa.Koristeeksihan nämä on tarkoitettu ja siinä tehtävässä toimii silti mainiosti :)

Kotonani oli 1970-luvulla myös samovaari jolla isän kanssa ainakin kerran keitettiin teet. Se oli isompi ja siinä oli valkoiset "kahvat" ja nuppiosat.

Onko kotonasi samovaari? Tiesitkö että sana samovaari tarkoittaa itsekseen keittäjää
( ven.samo=itse,varit=keittää)? 

kuvausrekvisiittana:
 Lomonosovin Kukko-kupit ja lautanen
Maatuska-huivi pöytäliinana
vanha venäläinen teerasia 1970-luvulta
balalaikka 1970-luvulta 
Maatuska-puunuket( ven. Babuschka = isöäiti)
Tula samovaari v.1964 
peltitarjotin (vaikka hopeiselta näyttää...)