Vanha höyrylaiva S/S Saimaan Helmi matkasi romuttamolle.
Se kuvitteli edelleen olevansa kuin Titanicin sisaralus vaikkei toivonut jäävuoreen sentään törmäävänsä; Saimaalla niitä tuskin oli nähnytkään, norppia sitäkin enemmän.
Se olisi osannut kertoa monta tarinaa jos kukaan vain olisi enää kuunnellut, ajalta Titanicin ja sen jälkeen, miten oli kuskannut niin keisarillista perhettä kuin myöhemmin rahvastakin. Silloin sen laivan kyljet kiiltelivät valkoisina ja höyrykattila toimi kun vain joku jaksoi halkoja sinne viskellä, painemittaria tarkkailla ja sumusireeniä soitella.
Nyt sen höyrylaivan sydän oli sammumaisillaan ja huokaisten se arasti päästi viimeisen pienen vihellyksen visselistä kun telakalla sitä alettiin purkamaan romumetalliksi.
Hyvästiksi.
🚢🚢🚢🚢🚢🚢🚢🚢🚢🚢🚢🚢🚢🚢
Viikon 46 krapusanat ovat kertoa, huokaista ja kattila.
Krapu on oma otsikkosi mukaan lukien tasan sadan sanan tarina. Jätä krapusi linkki SusuPetalin blogiin KLIK! Samalla voit käydä kommentoimassa hänen ja muiden krapua, vastavuoroisuus kunniaan!
Koko viikko on aikaa.

26 kommenttia:
Ihana kertomus! Näin itseni seilaamassa tuon vanhan höyrylaivan kyydissä ja tsaariperhekin oli tullut mukaan.
Kaikella on aikansa. Hienoa saada kunnioittavia sanoja, kehuja ja kiitoksia juhlalliseksi seremoniaksi viimeiselle matkalle laivana🌹 Olipa hyvä puhe. Ablodit! Jatkukoon elämä romumetallina.
Voin kuvitella miten höyrylaivan pieni, sitkeä ja jo väsynytkin sydän käpertyi aina vain pienemmäksi ja pienemmäksi, mitä lähemmäksi viimeistä satamaa se saapui.
Viimeisillä voimillaan vielä vislasi "Minä olen, minä tulen"
Kiitos Päivi ❤️ ( kahvini kyllä vähän laimeni, mutta turhan vahvaa se olikin 😜)
Olipa kaunis tarina vanhasta höyrylaivasta ja sen upeasta elämästä!
Hieno tarina ja ihana vanha kuva :)
Hienoa ja herkkää tunnelmaa, ajanpatinaa!
Onpa hieno tarina. Taidat olla ainoa meistä krapulaisista, joka ei häärinyt tavalla tai toisella keittiössä. Kaikki kunnia vanhalle ja työnsä kunnialla tehneelle höyrylaivalle <3
Komea historia tällä paatilla. Se on varmaan tehtävänsä kunnialla hoitanut. Tarinasta jää päällimmäisenä mieleen, kaikella on aikansa, kaikki on katoavaista.
Tekstiäsi on mukavaa lukea.
Kyllä nuo vanhat laivat olivat kauniita! Kauan ne kestivät mutta joskus tulee stoppi kun korjattavaa on liikaa.
Kiitos Kristiina K💗Olisi ollut kyllä kiva olla mukana vaikka viimeisen tsaariperheen aikana alkoikin se vallankumous, niin Suomessa kuin Venäjällä ja Virossakin oli liikehdintää.Kovia aikoja Viime vuosisadan alku!
Rita A, niinpä, kiitos💗Viimeinen vihellys....
Kiitos Pöllö kauniista sanoistasi...💗😢
Kiittis SusuPetal💗Tälläinen tarina juolahti vain mieleeni...
Kiitos Mummu💗Tuo vanha höyrylaivakuva on tekoälyn tuotoksia!
Kiitos aino paljon! 💗
Kiitos AilaKaarina, 💗keittiö tuli minullekin ensin mieleen( koitan olla aina ensin lukematta muiden krapuja ennen omaani) mutta sitten jostain pälkähti päähän höyrykattila ja siitä se kuuluisa ajatus sitten lähti....
Kiitos aimarii💗Kunnialla hoiti tarinassa tehtävänsä ja näillä höyrylaivoilla varmaan monta tarinaa olisi kerrottavaa oikeassa elämässäkin. Ja kiitos jos tykkäsit lukea!🌹
Cara, romanttisia varmaan olivat ja s/s Heinävesi seilaa vieläkin Saimaalla💗
Olipa aikamoinen tietopläjäys Saimaan Helmestä, noin sitä ennenvanhaan seilattiin1
Kiitos sini💗vaikka tarina ja laivan nimi itsessään oli omasta päästä niin näin ne seilasivat aikoinaan! Ja varmaan päätyivät romuttamolle kun eivät enää siihen pystynneet. Kuva on myös tekoälyn keksimä.
Kyseessä oli siis tervahöyry, varmaan aika samanlainen kuin Prinsessa Armaada, jossa Veera hurmasi miehiä:-).
Uljas Upea on Saimaan Helmi... vaan niin se jokaiselle tulee joskus se viimeinen matka. Itse mietin UkkoPekkaamme... sillä olisi kyllä vielä tehty matkoja jos vaikka kuinka - mutta loppui... ehkä saa uuden nimen ja seilaa taas, tiedä tuota!!
Sinulla on kyllä rikas kieli Krapuilla!
pasanen, saattaapi olla, siinäkin hurmattu miehiä🥰
Repolainen kiitos paljon💗🌹
Harmi, että emme osaa kuunnella tarinoita, joita näillä vanhoilla höyrylaivoilla voisi olla meille kerrottavanaan.
MarMa se on kyllä harmi,onkohan näistä höyrylaivoista tehty mitään kirjaakaan koskaan?
Lähetä kommentti